seiichi shirai’s design of pilasters in wooden houses

昭和期住宅史における木造の代表的事例として知られる「呉羽の舎」(1965)は、その全貌が『木造の詳細』(彰国社)にまとめられており、掲載された図面から、建物内外にわたり、化粧材として付柱が用いられていることが読み取れる。このような、構造と意匠の整合を図らずにまとめられる設計手法は、白井建築の重要な特徴として指摘されており、本研究では、構想過程のスケッチが公表されている「雲伴居」(1984)書斎に着目し、付柱まわりの意匠がどのように検討されたかについて明らかにする。

羽藤広輔:白井晟一の木造住宅にみる付柱の意匠について ―「雲伴居」書斎の構想過程に着目して―,日本インテリア学会論文報告集,第27号,pp.43-46,2017.3

This paper discusses the design of pilasters in wooden houses by Seiichi Shirai (1905-1983), focusing on the process of designing a study room in Un-Pan-Kyo (1984). Although it has been recognized that pilasters in Shirai’s wooden houses, as represented by the House of Kureha, are important elements, there have been no known studies on the process of designing pilasters. This research, based on the “Un-Pan-Kyo So-Byo” sketches, indicates that on the west surface in the study room, pilaster was finally used in producing the design, which integrates these concepts: symmetry around the door, composition around the storage over the hearth based on the Japanese classic, and intentions in the planning.

Seiichi Shirai’s design of pilasters in wooden houses  ー Focusing on the process of designing study room in Un-Pan-Kyo ー
Kosuke Hato